woensdag 25 augustus 2010

Roest deurraam

25 augustus 2010. In mijn blog van 6 augustus ging ik er nog van uit dat aan de deuren geen roest te bekennen was. Niets in minder waar!!! Een van de toplocaties aan de XJ40 voor roestvorming zijn de deurramen. Na het verwijderen van de rubber kom ik tot de ontdekking dat hier werk aan de winkel is.



Het onderste gedeelte van de rubber is geplakt aan het metaal. Na het verwijderen is de rubber niet meer bruikbaar. Jammer! De rubber aan de A stijl daarentegen kun je voorzichtig verwijderen en hergebruiken.


Ik heb alle roest verwijderd met een slijpsteen gemonteerd op een kleine boormachine. Lukt aardig goed. De roest aan de binnenkant van de deur is moeilijker bereikbaar. Die moeilijk bereikbare plaatsen heb ik zo veel mogelijk ingesmeerd met roestomvormer. Een laagje zinkspray en een laagje grondverf moet voorkomen dat de roest na enige tijd terug de kop op steekt. Als vervanging van de rubber heb ik de naden afgekit met een elastische kit. Deze wordt niet hard en belet het doorsijpelen van water. Dat hoop ik tenminste!

Om in de toekomst roestvorming te voorkomen heb ik de deuren voorzien van Valvoline TECTYL.
http://www.nonpaints.com/contents/nl/d59.html  Alle onderdelen binnen de deur zijn zuiver en gesmeerd met WD40 en Vaseline. Ook de venstergelijders.